کنترل دور موتور سه فاز

در این مقاله درباره ساختن یک مدار کنترلر سرعت موتور سه فاز ، صحبت می کنیم که می تواند برای یک موتور القایی تک فاز یا به معنای واقعی کلمه برای هر نوع سرو موتور AC نیز اعمال شود.هنگام کنترل سرعت موتورهای القایی، معمولاً مبدل های ماتریس به کار می روند ، مراحل بسیاری پیچیده مانند فیلترهای LC ، آرایه های دو جهته سوئیچ ها (با استفاده از IGBT )و غیره را شامل می شوند.همه اینها برای دستیابی به یک سیگنال AC  که دوره کاری* با استفاده از یک مدار میکروکنترلر پیچیده قابل تنظیم است، استفاده می شود و در نهایت موجبات کنترل سرعت لازم موتور را فراهم می کند.

* دوره کاری (Duty Cycle) به نسبت زمان کاری ماشین به کل بازه زمانی گفته می‌شود. این اصطلاح بیشتر در منابع تغذیه سوییچینگ کاربرد دارد. مثلا دوره کاری ۶۰٪ یعنی دستگاه ۶۰٪ مواقع روشن و ۴۰٪ مواقع خاموش است.

با این حال ما می توانیم آزمایش و سعی در دستیابی به یک کنترل سرعت موتور القایی 3 فاز از طریق راهی بسیار ساده تر با استفاده از اوپتو کوپلر zero crossing detector ، یک ترایاک قدرت و مدار PWM انجام دهیم.

استفاده از اوپتوکوپلر Zero Crossing Detector

اوپتوکوپلر های سری  Moc دارای مدارهای کنترل تریاک که قابلیت پیکربندی بسیار مطمئن و آسان دارند ، امکان یکپارچه سازی PWM بدون مشکل را برای کنترل های موردنظر فراهم می کند.

در اینجا از یک روش یکسان برای اجرای مدار کنترل دور موتور ac القایی 3 فاز پیشنهادی استفاده می کنیم ، تصویر زیر نحوه انجام این کار را نشان می دهد:

 

کنترلر سرعت موتور سه فاز

شکل 1:مدار کنترلر سرعت موتور سه فاز

عملکرد مدار کنترلر موتور سه فاز

در شکل می توانیم سه اوپتوکوپلر سری MOC مشابه پیکربندی شده را در مد تنظیم کننده استاندارد تریاک و در سمت ورودی با یک مدار ساده IC 555 PWM یکپارچه مشاهده کنید.3 مدار MOC برای جابجایی ورودی 3 فاز AC و تحویل آن به موتور القایی (  انواع سروو موتور) متصل پیکربندی شده اند.ورودی PWM در قسمت کنترل LED ایزوله از Opto ، نسبت خرد کردن ورودی 3 فاز AC را که توسط MOC ICS پردازش می شود ، تعیین می کند.